Get Adobe Flash player

Εκτός σχολείου δραστηριότητες



2ο Μαθηματικό Μαθητικό Συνέδριο Αιτωλοακαρνανίας



    Υπό την αιγίδα του παραρτήματος της ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΜΘΗΜΑΤΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ, που εδρεύει στο Αγρίνιο, στα πλαίσια της διοργάνωσης – που έχει καθιερωθεί από το 2010 και αφορά στην παρουσίαση μαθηματικών εργασιών για μαθητές Γυμνασίων και Λυκείων των σχολείων της ευρύτερης περιοχής του Αγρινίου – συμμετείχε και το Γυμνάσιο Ματαράγκας με δύο (2) εργασίες.

    Η πρώτη εργασία είχε τίτλο «Άρρητοι αριθμοί». Έγινε ειδική αναφορά στο π = 3,14… και στους υπόλοιπους άρρητους από την εμφάνισή τους μέχρι σήμερα. Ειδική μνεία έγινε στους Αρχαίους Έλληνες που ανακάλυψαν το π στην προσπάθειά τους να τετραγωνίσουν τον κύκλο με γεωμετρικά μέσα (κανόνα και διαβήτη) και στους Πυθαγόρειους, που με την απόδειξη του Πυθαγορείου Θεωρήματος ανακάλυψαν τους άρρητους αριθμούς, όπως √2 = 1,414…, √3 = 1,172… κ.λ.π. Την παραπάνω εργασία παρουσίασαν οι μαθήτριες της Β’ Γυμνασίου 1) Γκούβρα Ευθαλία 2) Δανιά Μαρία 3) Λιάτσου Ευαγγελία.

    Η δεύτερη εργασία είχε τίτλο «Ο Ερατοσθένης και το έργο του». Στην τότε αναπτυγμένη Αλεξάνδρεια (250 π.Χ.) διευθυντής της ονομαστής Αλεξανδρινής Βιβλιοθήκης ήταν ο Ερατοσθένης. Το έργο του ήταν μεγάλο και αναφέρονταν στα Μαθηματικά, την Αστρονομία, τη Γεωγωαφία. Έγινε ειδική αναφορά στην πρόταση που έκανε στον Ερατοσθένη ο τότε βασιλιάς Πτολεμαίος να μετρήσει την περίμετρο της γης. Ο Ερατοσθένης, συνεπαρμένος από την ιδέα αυτή, οργάνωσε και ολοκλήρωσε – με τρομερή ακρίβεια για την εποχή του – την εντολή του βασιλιά του.

    Έχοντας σαν αρχή ενός τόξου της σφαιρικής γης έναν οβελίσκο στο πάνω μέρος του Μουσείου της Αλεξάνδρειας και σαν τέλος ένα πηγάδι στο σημερινό Ασουάν, όπου ο ήλιος τη χρονική στιγμή της ισημερίας (21 Ιουνίου) έπεφτε κατακόρυφα στις 12 το μεσημέρι μέσα στο πηγάδι, και χαρακτηρίζοντας τις ακτίνες του ήλιου παράλληλες κατάφερε να βρει την ακτίνα της γης. Η διαδρομή αυτή μετρήθηκε από οργανωμένους επαγγελματίες βαδιστές και στο καραβάνι της διαδρομής ήταν ο ίδιος επικεφαλής. Εκπληκτικό είναι ότι με τις σημερινές μετρήσεις βρίσκουμε ότι η απόκλιση της μέτρησης του Ερατοσθένη με την πραγματική ήταν μηδαμινή και η καλύτερη που υπήρξε πριν ανακαλυφθούν τα σύγχρονα μέσα.

    Την παραπάνω εργασία παρουσίασαν οι μαθήτριες της Γ΄ Γυμνασίου 1)Τσιλιγιάννη Λαμπρινή και 2) Φαρμάκη Αλεξάνδρα. Συντονιστής και υπεύθυνος των εργασιών ήταν ο καθηγητής των μαθηματικών του σχολείου μας κ. Γεράσιμος Καλαμπαλίκης. Στην όλη προσπάθεια αμέριστη ήταν η βοήθεια της καθηγήτριας Πληροφορικής του σχολείου μας, κ. Καλλιόπης Σκιαδά.